Een goede voorbereiding bepaalt 90% van je succes

  • Zorg dat je weet wat de naam is van je gesprekspartner.
  • Bestudeer je eigen CV en formuleer antwoorden op de meest waarschijnlijke vragen. Bereid je erop voor om tekst en uitleg te kunnen geven over veranderingen in je werk en carrière.
  • Neem een kopie van je CV mee naar het gesprek en houd deze bij de hand.
  • Inventariseer je sterke en zwakke punten.
  • Verdiep je in het bedrijf (bekijk de internetsite) en de functie. Hiermee toon je belangstelling en initiatief en het geeft je de kans vragen te stellen tijdens het gesprek. Vragen stellen straalt zelfvertrouwen uit en laat zien dat je communicatief vaardig bent.
  • Weet waarom je de baan wilt hebben en waarom je heel geschikt bent voor de functie.
  • Kom op tijd: beter 10 minuten te vroeg dan 5 minuten te laat. Dit geeft je de kans om de dagelijkse gang van zaken in het bedrijf te observeren. Als je niet weet hoe lang het duurt om het bedrijf te bereiken, ga er dan bij wijze van proef één of twee dagen van tevoren heen. Houd wel rekening met vertragende factoren zoals het verkeer.

Het gesprek zelf

  • Geef een stevige handdruk en glimlach. De eerste begroeting maakt een wezenlijke indruk.
  • Wacht met zitten tot de ander dat voorstelt.
  • Het is makkelijker gezegd dan gedaan, maar doe zoals je normaal ook doet. Ga jezelf niet beter voordoen.
  • Wees enthousiast en positief en blijf beleefd tijdens het gesprek.
  • Houd oogcontact. Als er meer dan één gesprekspartner is, kijk dan naar degene die aan het woord is. Zo versterk je de indruk open en eerlijk te zijn.
  • Luister nauwkeurig naar iedere vraag. Wees niet bang voor stiltes. Neem de tijd om na te denken over het antwoord. Op die manier kun je beknopt en doordacht antwoord geven en dwaal je niet af.
  • Wees tactisch als je van mening verschilt.

Vragen die gesteld kunnen worden

  • Beschrijf je huidige baan en je taken.
  • Aan wat voor projecten heb je gewerkt?
  • Wat waren je verantwoordelijkheden?
  • Wat heb je tot nog toe bereikt?
  • Wat zijn je doelen of ambities?
  • Waar zie je jezelf over 5 à 10 jaar?
  • Waarom wil je van baan veranderen?
  • Waarom ben je in deze baan geïnteresseerd?
  • Waarom wil je voor deze organisatie werken?
  • Hoe zie je jezelf als werknemer?
  • Hoe functioneer je in teamverband?
  • Wat zijn je sterke en zwakke punten?
  • Wat zijn je hobby’s?

Oefen je antwoorden zo mogelijk in een nagespeeld gesprek, zodat je precies weet wat je moet zeggen.

Vragen die je kunt stellen

  • Wat zijn de primaire verantwoordelijkheden binnen de functie?
  • Zijn er opleidingsmogelijkheden?
  • Zijn er doorgroeimogelijkheden?
  • Wat is de samenstelling van het team?
  • Waarom is de baan vrij gekomen?
  • Wat is de bedrijfscultuur?
  • Wat zijn de toekomstplannen / verwachtingen van de organisatie?

Presentatie

  • Kleed je in de stijl van het bedrijf. Bij een sollicitatiegesprek kun je beter iets te formeel gekleed gaan.
  • Persoonlijke verzorging is een wezenlijk onderdeel van je presentatie en versterkt een professionele houding. Het is nuttig te weten dat de helft van alle werkgevers in de eerste 30 seconden beslissen of ze iemand aannemen.
  • Het is niet verstandig veel sieraden om te doen of meerdere tassen mee te nemen. Je moet er netjes en georganiseerd uitzien.

Afsluiting

Wees niet bang om naar de volgende stap in de procedure te vragen. Bijvoorbeeld ‘hoeveel kandidaten zijn er voor deze baan’ of ‘wat is het vervolg van de sollicitatieprocedure?’.

Over de hoogte van het salaris en over andere arbeidsvoorwaarden wordt meestal pas in een vervolggesprek gesproken. Het sollicitatiegesprek geeft je de kans je persoonlijkheid te verkopen en de werkgever ervan te overtuigen dat je de juiste kandidaat bent voor de functie.